onsdag 3 mars 2010

En av årets mest inspirerande bloggar!


I förra veckan fick jag ett mail om att min blogg hade utsetts till en av de 15 mest inspirerande bloggarna av nätsajten Living green.se.

Nedan följer lite text tagen från deras pressrelease:

Bloggar är en viktig inspirationskälla i många kvinnors vardag. 35%* av Sveriges befolkning läser bloggar. Hela 5% bloggar själva. De flesta av dem är kvinnor.

–Redaktionen har sedan lanseringen i mars 2009 följt både gröna och icke uttalat gröna bloggar. Gemensamt för det som inspirerar oss är ekologiskt, giftfritt, hållbart tänk, vintage, second hand, remake och slowshopping, säger Josefine Persson, skribent och bloggare på LivingGreen.se

Kriterier för de femton mest inspirerande gröna bloggarna:

  • Bloggen ska inspirera till ett grönare liv och ha en positiv ton.
  • Den ska uppdateras ofta och kännas aktuell
  • Bloggen ska vara personlig genom grafik och innehåll
  • Innehållet ska ha en röd tråd med bredd
Deras kommentar om min blogg, I ELFTE TIMMEN lyder som följer:

I ELFTE TIMMEN

I Elfte Timmen är ensam om att vara manlig bloggare på listan. Tonen är inte alltid positiv men vi känner ändå att bloggen ger inspiration till att verkligen våga göra en omställning. Vi gillar Stephans initiativ "10 saker som ska bort" och hans passion för klimatdebatten.

Vi skulle gärna se att bloggen uppdateras oftare, vi vill höra mer om hur Stephan ställer sig till klimatdebatten i medierna och de senaste trenderna. Ett plus för bloggens personliga framtoning.

Adress: http://ielftetimmen.blogspot.com/
Bloggstart:
Mars 2008
Bloggplattform:
Blogspot.com

Aktivitet: två  glober
Grön inspiration:
Tre  glober
Personlighet:
fem  glober

Det är kul att vara med på listan och jag känner mig verkligen hedrad även om betyget på grön inspiration bara var 3 av 5 vilket jag tycker att min blogg faktiskt enbart handlar om. Att inspirera andra att leva mer klimatvänligt genom tanken att "om jag kan, så kan ni också". Kanske är mitt skrivsätt inte så inspirerande, Vad vet jag?

Varför bloggen uppdateras liter mer sällan än vissa andra bloggar beror på att skriva ett blogginlägg tar för mig över en timme varje gång jag gör det. Man skall leta bilder och länkar och kolla fakta med mera. Samtidigt försöker jag att leva ett socialt liv med min fästmö eftersom vi skall bli föräldrar om 3,5 veckor. Oftast bloggar jag när hon sover. Sedan måste det erkännas att om en vän ringer och vill hitta på nått så går det alltid före bloggen. Vänner växer inte på träd. Det vet alla människor och därför skall alltid vänner och familj vårdas på bästa sätt.

Vad gäller klimatdebatten så försöker jag oftast hålla mig borta från att blogga om den då jag tycker det finns så många andras bra bloggar som handlar om enbart den. Min blogg handlar om att leva klimatsmart främst.
Men en sak kan jag säga. Jag var en stor "hylllare" av Barack Obama när han blev president. Nu är jag inte alls lika entusiastisk. Jag tycker han köpslår för mycket och borde agera mer efter vad han är framröstad att göra. Tyvärr fruktar jag exakt samma sak i Sverige till hösten.


Ett svar på varför min ton inte alltid är positiv är precis som för alla andra pessimister på jorden. Vi anser att vi säger sanningen och inte lindar in den i silkesvantar. För pessimister är sanningen viktig. Ärligt så kämpar vi hårt med att försöka se saker positivt. Ju fler gånger du stött på problem i ditt liv desto mer pessimistisk tror jag att man blir, tyvärr.

Vill du se vilka andra 14 bloggare hamnade på listen så klickar du här!

Jag bockar ödmjukast för att jag fick hamna på denna lista och hyllar samtidigt den på ert företag som kom på denna idé. Att få 15 bloggare att alla länka till er hemsida är ju genialiskt ;0)

Två bra blogginägg som jag själv satte mig och läste innan jag skrev detta är det här och det här!

Inga kommentarer: