torsdag 18 december 2008

Badar du i räkningar?


Jag var länge en motståndare till digitala räkningar och autogiro. Jag ville helt enkelt ha koll på mina räkningar och sitta vid köksbordet med dem en kväll i månaden.

Men så bestämde jag mig i september 2005 att börja leva mer klimatvänligt så jag välkommande Autogiro på alla mina fasta kostnader så som föreningsavgift, lån och försäkringar. Många andra räkningar har jag fört över till så kallad E-Faktura som är precis samma sak som en vanlig faktura bara det att den hamnar på mitt bankkonto och synns tydligt varje gång jag loggar in på banken. Just nu har jag två elräkningar samt vägskatten för 2009 att betala via e-faktura.

e-faktura är såklart inte bara bra för miljön utan även för mig. Jag kan nu sitta på landet och betala räkningarna utan att ens gått igenom posten hemma. Detta fungerar ju på vilken Internetansluten dator i världen. Helt galet perfekt.

Det finns inga nackdelar med e-faktura och autogiro som jag ser det.

I dagens DN finns en artikel om just fakturering.


Enligt en studie på KTH släpper landets 1,4 miljarder fakturor varje år ut 40 000 ton koldioxid. Detta motsvarar 13 000 bilar som kör 1 500 mil om året. Allt detta för att du skall få ett papper i brevlådan istället för att få det på datorn.

För Sveriges myndigheter är det från Juli i år obligatoriskt att skicka fakturor digitalt samt att även ta emot dem på detta sätt. Staten beräknas spara 4 miljarder kronor på detta under 5 år.

Jag tycker att det pappers fakturor borde beskattas som styrmedel för att få svenska folket att gå över mot e-fakturor. Man kan inte tvinga på folk autogiro men e-fakturor är något som borde lockas med mer. I dagsläget är det bara företagarna som sparar på att kunden godkänner e-faktura. Om företagen istället erbjöd en prissänkning mot e-faktura men kortare betalningstid tillexempel så skulle alla vinna på att gå över till e-faktura.

Och givetvis skulle vi då släppa ut bra mycket mindre koldioxid i vår atmosfär.
Om du inte vet hur man använder e-faktura tipsar jag dig att fråga din bank, dom hjälper dig gärna, tro mig.
Hur får du dina fakturor och varför har du valt detta system? Kommer du nu efter att ha läst detta gå över till e-faktura som är galet enkelt?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag bara håller med. Av någon orsak var jag lite skeptisk att börja med e-faktura, men nu när jag har haft det några år är det bara positivt. Inte en chans att jag vill ha pappersfakturor igen!