onsdag 29 oktober 2008

Skall James Bond rädda oss?


I morgon torsdag skall jag gå på galapremiären av den nya James Bond filmen Quantum of solace. Som gammal Bond nörd skall detta bli mycket spännande och som nybliven miljökämpe ser jag fram emot handlingen då jag hört att den skall kretsa kring en klimatvän med falska åtaganden om att rädda vår planet. Något som James Bond såklart får styra upp.

Enligt en artikel Dagens Nyheter den 12 september så kunde man redan då märka av en minskad kött konsumtion i Sverige vilket man antog berodde på finanskrisen.
Samtidigt som finanskrisen är fruktansvärd för alla de människor som förlorar sina jobb så kommer den minskade konsumtionen de närmaste 2 åren åtminstone leda bättre miljö. Samtidigt blir jag dock osäker på mitt eget påstående då detta i sin tur kanske för med sig nackdelar som jag inte känner till. Kanske har man inte råd med ekologisk mat, kanske köper man mer halvfabrikat som både är onödigt och dåligt för klimatet.

Ett halvfabrikat som jag helt slutat köpa är Pommes frites. Jag köper istället färska potatisar som jag stoppar in i ugnen i klyftor så att de blir goda pommes liknande klyftor.

Dessa är mycket mer miljövänliga då inga maskiner har tvättat, skalat mosat ner, och omformat potatisarna. De ligger heller inte i frysboxar på stora lager, fraktas i lastbilar med kylanläggning och inte ligger de i kylboxar i butiken. Att göra egna pommes drar alltså bra mycket mindre el.
Och som om det inte vore nog så jag hundra procentig på att det inte finns några tillsatser i min mat när jag gjort den själv.

I går hade vi styrelsemöte i min förening. Jag är miljöansvarig och har fått godkänt på att göra en enkätundersökning över om föreningens medlemmar anser att vi skall fixa till vår miljöstation så att den blir mycket bättre. Givetvis hoppas jag på ett rungande JA från medlemmarna för det vore ett kul projekt att sätta tänderna i med vetskap om att vi får det bättre. Jag räknade ut att om våra 172 hushåll skulle ha en INGEN REKLAM skylt på dörren så motsvarar det ca 4,5 ton reklam om året som vi skulle tacka nej till. Det skulle kännas som en fantastisk vinst om alla hade en sådan skylt på sina dörrar.

Inga kommentarer: