onsdag 8 oktober 2008

Det är gött att ge bort!


På mitt landställe har jag en 18 meter lång lada. Ca 7 meter av detta utrymme är två stora förråd fullt med möbler och dylikt. För några år sedan hade min familj en loppis på gården under en heldag och vi sålde som bara den och fick in nästan 6 000 kr. Dock hade vi förarbetat väl med att annonsera i lokaltidningen och satt upp skyltar och prismärkt alla varor.

I år hade jag tänkt mig en sådan loppis igen men skulle få sköta den själv.
Men jag var inte sugen på någon loppis och en massa merarbete på sommaren, jag fick ont i magen bara av att tänka på alla måsten så jag ringde upp en förening i Katrineholm som heter ”Vattentornets vänner”. Det är nämligen som så att det finns ett fint vattentorn i Katrineholm som behöver rustas upp. Så jag erbjöd mig att skänka 50% av all försäljning till dem om de hjälpte mig med min loppis.

Efter några dagar hade jag tänkt om. Jag orkar helt enkelt inte lägga ner flera dagars arbete för att tjäna några extra tusenlappar. Jag var inte i behov av pengarna, jag ville bara bli av med sakerna. Så jag ringde upp sällskapet igen och sa att om de kom och hämtade alla saker till sin egen loppis så kunde de få allt helt gratis och så stödde jag deras verksamhet fullt ut. För detta blev de jätteglada och kom ut samma helg och fyllde en hel bil och ett helt släp, med stolar, bord, porslin, element och allt annat som min familj samlat på sig de senaste 40 åren. Vissa saker var säkert värdefulla men då jag inte kan något om detta var jag bara glad att bli av med det mesta.

Givetvis känns det också fantastiskt att jag hjälpt denna förening samtidigt som mina gamla saker kommer komma till återanvändning i nya hushåll. Det känns gött att vara god så tänk efter en extra gång innan du slänger nått som fungerar.

Inga kommentarer: