torsdag 18 september 2008

Motorola är sämst i test!

Nu slipper du snart att utsätta dig och din kropp för skadliga kemikalier som PVC och bromerade flamskyddsmedel, BRF, när du använder mobilen.

För första gången någonsin har 5 av 6 av världens ledande mobilproducenter satt en deadline för när samtliga av deras mobiler ska vara fria från PVC och så kallade bromerade flamskyddsmedel (1).Det är en utveckling som ger höga poäng i Greenpeace 9:e utgåva av Guide To Greener Electronics (2), som mäter hur miljövänliga elektronikproducenterna verkligen är.

Högst i rankningen ligger finska Nokia med allt som allt 7 poäng av 10 möjliga, ett resultat av förbättrad energipolicy samt det faktum att företaget avlägsnat farliga kemikalier från sina produkter.
Sedan följer: Samsung med 5,7 poäng, Fujitsu Siemens med 5.5 poäng Sony Ericsson med 5.3 poäng. Kvar är Motorola, en av världens ledande mobilproducenter, som inte har en deadline för utfasning av PVC och bromerade flamskyddsmedel i sina produkter.- Det har skett en god utveckling sedan Greenpeace offentliggjorde rangordningen av elektronikproducenterna för två år sedan, och mätningen har varit en verklig spark i baken för elektronikföretagen. Utan vår återkommande rangordning hade de aldrig tagit de här avgörande stegen, säger miljöbiolog Henrik Pedersen, talesperson för miljögiftsfrågor vid Greenpeace i Norden.

Strax efter det att guidens deadline löpt ut, meddelade även teknikjätten Apple att deras nya iPod-serie produceras helt utan PVC och bromerade flamskyddsmedel (3). - Ett stort steg att ett trendsättande företag ser vikten av att förbinda sig att styra sin produktion att bli mindre kostsam för miljön, säger Henrik Pedersen.

Det är dock inte bara på kemikaliesidan som elektronikproducenterna har tagit avgörande gröna steg. Företagen har också börjat redovisa sin energiförbrukning och sina utsläpp av koldioxid, och detta ger utslag på energikriterierna i Greenpeace guide som infördes för första gången i guiden i juni i år (4). Apple, Nokia, Sony Ericsson och Samsung ligger först på grund av seriösa utspel om minskning av sin egen energiförbrukning och utsläpp av drivhusgasen CO2.

Nokia hämtade exempelvis 25 % av sin energi från förnyelsebar energi år 2007 med ett löfte om att öka till 50 % år 2010. HP har satt upp ett övergripande mål att minska utsläppen av drivhusgaser från både produktionen och sina produkter med 25 % redan 2010.- IT-produkter släpper ut lika mycket koldioxid som den samlade flygindustrin och därför är det avgörande att jättar som Nokia och Apple tar sitt ansvar för att etablera bindande minskningsmål för energianvändning och koldioxidutsläpp, och på så sätt hejda världens allvarligaste miljöproblem, klimatförändringarna. Vi har naturligtvis en lång väg kvar tills vi är i hamn med klimatarbetet i elektroniksektorn, men man får krypa innan man lär sig gå, säger Henrik Pedersen.
Källa: Pressmeddelande från Greenpeace

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Har funderat på ditt problem med att få läsare till din blogg.
Jag undrar om du inte behöver bli lite mer aktiv, både att kommentera tillbaka till de som de facto skriver något till dig på dina inlägg, och genom att länka till andras bloggar där du kan hitta nya läsare? Kanske viktigast av allt (fast detta gör du kanske redan): stick ut i blogosfären och bekanta dig med andra som har liknande budskap men bättre trafik. Folk som kommenterar genererar nyfikenhet och du kommer garanterat locka in fler folk till din blogg.
Håller med om att det vore bra att fler läste sidor med miljöprofil, t ex din. Men tyvärr finns nog inga genvägar till en intresserad publik när man redan gjort SEO-jobbet korrekt.

Lycka till med trafiken!

/Monica
(som nu f ö rekommenderar att du går in på min sida, lägger en kommentar, och gör en och annan av mina läsare så nyfiken att de klickar sig in hit!)

Anonym sa...

Hoppas det är ok att jag länkat till din sida på min blogg.. Tycker din blogg är superviktig och vill att fler får upp ögonen för den.. //pia

Stephan Bäckman sa...

Hej Monica och Pia,

Givetvis går det jäätebra att länka min blogg. Det får alla göra som känner för det.

Jag försöker att besvara alla inlägg som sker i bloggen där jag känner att ett svar eller kommentar behövs.

Erkänner att jag inte hinner läsa och kommentera speciellt många bloggar (läs ingen).

Samtididgt som jag driver bloggen har jag heltidsjobb, landställe och försöker hålla mitt privatliv levande. Här bredvid datorn har jag en hög på 15 cm med material som jag vill skriva om.

Det sårande är att jag varit intreserad av marknadföring i över 15 år men ändå lyckas jag inte marknadsföra bloggen.

Men jag skall försöka håradre ju tidigare mörkret kommer om kvällarna nu i höst.

Tack för er respns, verkligen

Anonym sa...

Hej Stephan! Kan tipsa dig om Elins Trädgård - Christina som skriver den bloggen har mycket miljötips och en omfattande blogroll med andra miljöbloggar. Där har du massvis att läsa när höstmörkret lägger sig!

Tack för besöket på min sida!

Kommer snart in hit igen!

hälsningar

Monica