lördag 27 september 2008

I år behövdes 1,4 jordklot


På tisdagen den 23 september tog jordens resurser slut. Då inträffade "Earth Overshoot Day", den dagen då mänskligheten konsumerat allt som jorden förmår att producera under ett år, skriver Dagens Nyheter. Varje år beräknar den internationella miljöorganisationen Global Footprint Network vilken belastning som mänsklighetens konsumtion haft på världens odlingsmark, betesfält, skogar och fiskevatten. Detta jämförs med hur mycket jordens ekologiska resurser klarar av att producera på ett år. Mellanskillnaden visar på vilken överkonsumtion som ägt rum.
I fjol ägde "överdriftsdagen" rum den 6 oktober och i år den 23 september. Fram till årets slut beräknas världens befolkning förbruka 140 procent av vad jorden klarar av att producera under året. Det innebär att det krävs 1,4 jordklot för att föda oss. Priset som jordklotet betalar för detta märks bland annat i ökande koldioxidutsläpp, krympande skogar, utfiskade hav och stigande matpriser.

Jag har inte vågat skriva det förut men när jag läste detta så kände jag allt starkare att den globala uppvärmningen, den totala överkonsumtionen på jordens resurser är ett problem som vi aldrig kommer lösa. Det spelar ingen roll hur mycket jag sitter här och skriver för att försöka få er läsare att inse att vi alla måste lägga på ett kol (tråkig formulering) för att försöka lösa problemen vi står inför.

Problemen minskar ju inte, dom eskalerar bara. Jag är ärlig när jag för första gången skriver att jag har väldigt svårt att tro att vi löser dessa problem vi står inför.

Min favoritsångare har skrivit en rad som lyder "It´s a bittersweet symphony thats life. You try to find some money, make ends meet and then you die" Men förstår då inte människor hur mycket bättre man mår när man minskar sin jakt på pengar och lever i nuet utan en jädra massa konsumtion. Dessutom är det som så att ju mindre el du drar, ju mindre bil du kör och ju mindre du konsumerar desto mer pengar får du över och desto mer tid har du över att leva när du inte behöver jobba lika mycket. När skall vi människor i de framgångsrika länderna förstå att vi MÅSTE byta livsstil.

Läget att byta kunde inte vara bättre än nu, med en annalkande lågkonjunktur runt hörnet måste man hålla hårdare i pengarna. Vilket jorden bara skulle må bättre av. Va klimatsmart, minska alla dina köp.

Titta på filmen nedan för att se vad jordens professorer och annat smart folk har för hälsning till de människor som ser denna filmsnutt om 100 år:


Inga kommentarer: