tisdag 15 juli 2008

Regeringen inrättar tung klimatpost

Statsminister Fredrik Reinfeldt tillsätter en särskild klimatsamordnare i regeringskansliet, skriver Svenska Dagbladet. Uppdraget: att samla världens ledare kring ett nytt klimatavtal.

Norden står i centrum när en global efterföljare till Kyotoprotokollet ska sys ihop. Det avgörande FN-mötet hålls i Köpenhamn i december nästa år, då Sverige är EU:s ordförandeland. Fredrik Reinfeldt tillsätter därför en klimatsamordnare i Rosenbad, direkt underställd honom själv.

Prestigeuppdraget går till Lars-Erik Liljelund, i dag generaldirektör på Naturvårdsverket.– Jag tror att en sådan samordnare behövs till stöd för att jag ska kunna agera i att bygga en koalition av strategiska stater, för att få ett internationellt klimatavtal på plats, säger Reinfeldt.

Jag som drämde att det var jag som fick det jobbet. Då skulle jag låtit piskan vina kan jag lova. Men sedan vaknade jag och satte mig vid datorn och försöker påverka de som läser min blogg istället ;0)

» Läs artikeln i Svenska Dagbladet

Inga kommentarer: