tisdag 8 juli 2008

Mount everest, en soptipp



Jag har precis läst klart Jon Krakauers TUNN LUFT som handlar om den misslyckade bestigningen av Mount Everest 1996 där tolv människor omkom. Det är en mycket bra bok som jag rekommenderar er att läsa om ni inte redan gjort det.

Jon Krakauer har ju dessutom skrivit boken INTO THE WILD som är en av de mest fantastiska porträtt jag någonsin läst.

Jag har alltid sett Mount Everest som en av de renaste platserna på jorden eftersom det är ungefär 350 personer om året som försöker bestiga berget.

Men i boken så beskrivs Mount Everest som jätte nedskräpat fullt med gamla tält, och förpackningar och tusentals syreflaskor och annat.

Faktiskt så blev jag så upprörd att jag på Google sökte på ”Everest litter” och hittade massor av bilder, titta själva och förundras nedan.

I framtiden kommer jag aldrig att tycka att man har bestigit Mount Everest om man lämnar soppor och syrgastuber efter sig. Då har man misslyckats. Eller vad tycker ni?
PS. Mellan 1921 och maj 1996 omkom 144 personer som försökt bestiga berget. 630 personer tog sig under denna tid hela vägen upp till berget.







3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är förfärligt. Jag kan förstå känslan av att man inte har lust att bära med sig sina sopor uppför berget - men det bör ju vara ett mindre problem att ta med de när man är på väg ner...

Unknown sa...

Det forekommer ju rena stadexpeditioner nu for tiden sa forhoppningsvis blir problemet mindre och mindre.

Vad galler Krakauers bok bor man ta en hekl del med en nypa salt da han sjalv var riktigt vack under de mest handelserika timmarna...man bor lasa Bukreevs bok for att fa tva sidor av handelserna - Bukreevs ar troligen narmare sanningen men det ar min personliga analys

Anonym sa...

Jo jag läste om detta tidigare i någon artikel och även jag tycker att det är skit.
Det borde pröjsa en miljöavgift för att finansiera sophämtning på berget, om de nu måste visa sin stora... genom att bestiga berget.
PB