Är du en sån som bara skall handla en liter mjölk men kommer ut med bra mycket mer ut ur butiken?
I april numret av råd och rön förklarar tidningen hur du lockas att handla mer saker:
* Ju längre du stannar i butiken ju större blir dit köp begär.
* En sexkantig byggnad är det svårare att hitta ut genom och du blir kvar lite längre.
* Rulltrapporna placeras så att du måste ta dig förbi ett våningsplan till för att komma ut. Därav ökar chansen till köp.
* Hög mysfaktor i butikerna. Mjuka mattor och trivsam miljö lockar dig in i butikerna medan stramare miljö med hårda stengolv i gångarna gör dig mindre benägen att hänga kvar där. [är det inte alltid mjuka mattor i leksaksaffärer?]
* Vackra rum gör dig positivt inställd till varorna. Butiken skall gärna se ut som en utställningslokal. [varför ser frukten alltid så färsk ut i butiken men inte när man kommer hem? Belysning är rätt svar]
* Om du kan känna, lukta eller prova en vara så minskar köpmotståndet.
* Det vanligaste basvarorna placeras längst in i butiken [och godis placeras alltid vid kassorna där det ofta blir långa köer].
* Eftersom du rör dig fort utanför butiken placeras varor så att du inte kan röra dig så fort i butiken, allt för att du skall se varorna.
* Om personalen har ett tilltalande yttre eller ser ut som du själv gärna skulle vilja se ut, ökas chansen till att du handlar där.
Så har detta i åtanke nästa gång du går in i en butik så kanske du har mer pengar kvar på kontot när månaden är slut.
I april numret av råd och rön förklarar tidningen hur du lockas att handla mer saker:
* Ju längre du stannar i butiken ju större blir dit köp begär.
* En sexkantig byggnad är det svårare att hitta ut genom och du blir kvar lite längre.
* Rulltrapporna placeras så att du måste ta dig förbi ett våningsplan till för att komma ut. Därav ökar chansen till köp.
* Hög mysfaktor i butikerna. Mjuka mattor och trivsam miljö lockar dig in i butikerna medan stramare miljö med hårda stengolv i gångarna gör dig mindre benägen att hänga kvar där. [är det inte alltid mjuka mattor i leksaksaffärer?]
* Vackra rum gör dig positivt inställd till varorna. Butiken skall gärna se ut som en utställningslokal. [varför ser frukten alltid så färsk ut i butiken men inte när man kommer hem? Belysning är rätt svar]
* Om du kan känna, lukta eller prova en vara så minskar köpmotståndet.
* Det vanligaste basvarorna placeras längst in i butiken [och godis placeras alltid vid kassorna där det ofta blir långa köer].
* Eftersom du rör dig fort utanför butiken placeras varor så att du inte kan röra dig så fort i butiken, allt för att du skall se varorna.
* Om personalen har ett tilltalande yttre eller ser ut som du själv gärna skulle vilja se ut, ökas chansen till att du handlar där.
Så har detta i åtanke nästa gång du går in i en butik så kanske du har mer pengar kvar på kontot när månaden är slut.
2 kommentarer:
Och nu tar du inte ens upp sådan saker som:
- Bakgrundsmusik - påverkar hur mycket och vad du köper samt ditt tempo i butiken
- Dofter - doften av nybakt bröd, grillat osv. gör dig mer köpbenägen och pockar på hungern
- Prismärkning - röda lappar lurar dig till att tro att varan är på extrapris
- Erbjudanden - köpt tre betala för två, storpack eller köp två för 20:- osv gör dig benägen att köpa mer varor än en. Vetenskapliga tester har visat att folk är villiga att köpa storpack i högre grad ÄVEN om det blir dyrare än att köpa varorna löst.
Ha en inköpslista! och håll dig till den...
Skicka en kommentar