fredag 27 juni 2008

Tjänsteresa till Holland

Givetvis är jag inget klimathelgon även om jag försöker leva så klimatvänligt som det bara går.
Därför måste jag ibland bikta mig så att ni dels inte tror att jag inte enbart lever klimatvänligt. I agens samhälle är det en mycket svår uppgift att lyckas med nämligen.

Jag har varit på en fyra dagar lång tjänsteresa till Holland. Givetvis så flög jag dit då jag inte såg någon annan möjlighet.
När man åker på tjänsteresa är man oftast ett följe och då erkänner jag att jag inte försöker pracka på chefer och kollegor mina tankar om miljön. Jag orkar inte. Det är för betyngande de gånger som ingen lyssnar. Då skriver jag hellre av mig i min blogg och hoppas att de som läser vill lära sig leva lite mer klimatvänligt.

Jag tog tunnelbana och tåg till Arlanda utanför Stockholm, Varken taxi eller buss som även finns som alternativ. På flyget sa jag till en flygvärdinna att jag ville lära mig om SAS gröna inflygningar och undrade om hon kunde fråga om jag kunde få prata lite med kaptenen. Hon återkom aldrig så jag antar att jag inte fick det men jag försökte i alla fall.

På flygplatsen hade jag även köpt senaste numret av WIRED som hade ett stort miljöspecial där jag kunde läsa på om miljöhotet.

I Holland tog vi taxi till hotellet. Men resten av veckan åkte vi spårvagn mellan hotellet och mässan där jag skulle vara, denna resa tog 20 minuter men är otroligt smidig.

Hotellen i Holland är inte speciellt miljövänliga, man får röka inomhus och rummen städas varje dag, för att minska på energiförbrukningen i mitt rum hängde jag ”var god stör ej” skylten på min dörr under hela tiden jag var där vilket gjorde att ingen böt mina handdukar eller städade mitt rum. Det var ju ändå inte stökigt.

På hemresan var det åter taxi till flygplatsen men sedan också taxi hem från centralstationen i Stockholm där Arlanda express anländer. Den resan skäms jag nog mest för men jag var så otroligt trött efter flera dagar av arbete och dålig sömn att jag snabbt ville hem.

Så som ni ser så är jag knappast ett helgon men det som kanske skiljer dig och mig från så många andra på jorden är att vi försöker och vi lyckas minska våra utsläpp dagligen bara vi försöker.

Inga kommentarer: