fredag 27 juni 2008

Digitalbio är miljövänlig


I dagsläget visas biograf film på de svenska biograferna nästan enbart på kilometer långa 35 millimeters filmer som snurrar i projektorerna runt om i landet.

Dessa filmer väger mellan 20 och 25 kilo och fraktas med buss landet runt mellan biograferna. Som ni säkert förstår så är inte detta speciellt miljövänligt.

Men i USA så har de digitala biograferna börjat ta allt mer marknadsandelar och där väger filmen endast ett kilo ungefär och är lagrad på en hårddisk som är lite mindre än en tegelsten.

Detta är framtiden och kommer så sakteligen även att komma till Sverige och resten av världen.

Ur miljösynpunkt är detta fantastiskt. En film kan bara användas så länge den visas på biograferna och sedan kasseras den, hårddiskarna däremot kan tömmas och föras på ny information och på så sätt återanvändas igen med en förlust på 0%.

Hårddiskarna kan fraktas med posten som (förhoppningsvis använder sig av tåg) istället för buss och andra Omiljövänliga alternativ.

Ännu längre fram i framtiden kommer givetvis filmerna att skickas via satellit och Internet men där är vi inte ännu.

Detta är ju en kanonlösning på miljöproblemet för filmbranschen men också för kunden som kommer få en garanterat bättre filmupplevelse med fantastisk bild och fantastiskt ljud (tro mig skillnaden är fantastik).

Kvar är då den stora frågan om allt skräp som blir efter varje föreställning på biograferna runt om i världen. När såg du senast möjligheten att källsortera dina sopor på biografen där du bor? ”Aldrig” är min gissning och det är riktigt synd!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Även negativen måste så småningom hamna på hårddiskar eller band, tycker jag. Gissningsvis görs många filmer på 35mm film. Det är ju bara att gå in där man framkallar sina foton (tyvärr erkänner jag gör jag fortfarande det) och känna hur det doftar.

Här skulle man kunna tänka sig en kampanj riktad till de stora filmbolagen: om inte nästa (dyr storfilm) är gjord av en George Lucas-snubbe, så bojkottar vi den.

Du som är duktig, Stephan, och har jobbat med bografverksamhet, kolla gärna hur/var framkallning sker. Hur bryts silvret ner tex, eller krom? Hur mycket sprids ut för varje avsnitt av vår favoritserie jämfört med om man spelade in på DV-band? Eller är det inte så farligt, du kanske vet?

Anonym sa...

Ehm sorterar inte alla biografer sitt skräp? Har vi gjort i de 9år jag jobbat där, trodde nästan det va någon regel att företag som har mkt skräp att de sorterar det, men bara något jag fått för mig kanske.

Stephan Bäckman sa...

Lars:

För några år sedan så gick biografbranchen över från vitt ljus till rött ljus för att läsa av ljudet. I samma veva kunde man plocka bort allt siler ur filmerna. De flesta 35mm filmer transporteras tillbaka till Tyskland där de återandvänds. Hela denna process är dock mycket miljövänligare i framtiden då man enbart använder hårddisk.

Ekorren: Jag har besökt många biografer under mina arbetsamma år och jag har inte sett en endaste biograf som källsorterar annat än PET.

Bra jobbat av er, det blir jag glad för.