onsdag 11 juni 2008

Nedladdning är min melodi!


På fredag släpps årets hitintills mest efterlängtade skiva för mig. Det är det brittiska bandet Coldplay som släpper sitt fjärde album betitlat Viva La vida.

Denna skiva kommer samtidigt innebära en fullkomlig förändring över hur jag lyssnar på min musik. I samband med denna skiva så är fysiska CD skivor för mig ett minne blott. Jag har inte för avsikt att köpa några fler fysiska skivor som har tillverkats och sedan fraktats långa vägar för att nå mina händer.

Några knapptryckningar borta finns nästan en likvärdig produkt lagrad på en server som kan skickas till mig via ettor och nollor till min dator.

Jag har gått och investerat i en mediaspelare där jag tänker lägga mina köpta skivor och kan sedan lyssna på dem. Denna mediaspelare kan jag sedan ta med mig till t ex landet och på så sätt få med mig alla skivor mycket enklare.

Att ladda ner musik på nätet är oerhört mycket mer miljövänligt, speciellt om du aldrig bränner ner låtarna på en tom skiva där hemma.

Därför var min förra skiva den sista skivan jag köpte rent fysiskt. För mig framöver är det det mer miljövänliga alternativet som gäller.

En annan sak som är bra att tänka på är ju att en fysisk skiva som kostar ca 150kr att köpa på Internet, kostar 99kr att ladda ner. Så du sparar 33,3% på priset dessutom.

Tummen upp för downloading.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med dig om mycket. Men på just den här punkten har jag en annan uppfattning. För det första blir det sämre ljud. Och hela upplevelsen tas ner flera trappsteg. Däremot anser jag att din modell mycket väl skulle gå att applicera på romaner. Dom flesta läser dom högst en gång och biblioteken har ett fantastiskt sortiment. Men plattor spelar man ju ofta, om man gillar dom. Och helst vinyl förstås. Och så tycker jag det är skillnad på plattor och plattor. Vissa släpp ska man stödja. Och lyrik och kokböcker och sånt kan man också kosta på sig. Bästa hälsningar/Mårten Lärka