onsdag 4 juni 2008

Elbilen fanns redan 1990


Jessica Karlsson från Örebro som läser min blogg rekommenderade mig att se filmen WHO KILLED THE ELECTRONIC CAR. Tyvärr är ju filmen inte släppt i Sverige så jag var osäker på hur jag skulle få tag i den.
Då bestämmer denna fantastiska tjej sig för att skicka mig filmen som hon har köpt för att hon tycker det är viktigt att jag ser den.

Jag har länge varit nyfiken på denna titel och efter att ha sett den har min nyfikenhet övergått till irritation.

Ärligt så är filmen helt suverän då den berättar om General Motors och deras elbil som kom ut 1990 och drev enbart på el och kunde köras 16 mil på en laddning el. Bilen kunde inte köpas utan enbart leasas. Plötsligt så bestämmer sig General Motors sig för att lägga ner bilen och ta tillbaka alla leasingbilar och förstöra dem.

Varför? Se filmen så får du veta.

Detta är en film som jag verkligen rekommenderar. Den ger dig känslan av att aldrig lita på någon som kan tjäna pengar på att inte värna om vår miljö eller människans framtid.

Filmen berättar klart och tydligt att om General Motors bara hade låtit denna bil funnits kvar på marknaden, så hade säkert 50% (min egen uppskattning) av jordens alla bilar idag varit elbilar. Min bil som jag köpte 2003 hade LÄTT varit en elbil om de hade funnits på marknaden sedan 1990.

Nu får vi istället vänta på att en sån här bil skall släppas på marknaden igen, vilket lär dröja flera år.

Jessica gav mig filmen med förhoppning att jag skulle se till så att fler såg den. Just nu har jag lånat ut den till en journalist på en av Sveriges största tidningar.

Tack för ditt initiativ Jessica.

Filmes hemsida: http://www.sonyclassics.com/whokilledtheelectriccar/electric.html

Tummen ner för General motors som hade chansen att rädda världen.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en viktig film - kul att höra att du tog den till ditt hjärta!

Anonym sa...

Filmen finns att se här:
http://video.google.com/videoplay?docid=3068904877874273413&hl=en