lördag 7 juni 2008

Du kan göra en skillnad varje dag!



Man behöver inte ens åka utomlands för att veta att vatten är en bristvara på många platser på vår jord. Rent vatten är även det en bristvara. Därför tvättar man inte händerna i Afrika som vi i västvärlden. I Afrika tvättar man händerna mycket smartare.

I ditt dagliga tvättande av händer kan du därför göra en skillnad.
Låt oss säga att du tvättar händerna tre gånger om dagen och att du låter vattnet rinna samtidigt som du tvålar (givetvis med miljötvål) in händerna fast du inte har händerna under kranen.
Om du istället skulle stänga av kranen medan du tvålar in händerna och gör dem rena gissar jag på att du skulle spara ungefär 0,5 liter vatten som har renats och fraktats till din kran.

Detta skulle innebära 1,5 liter vatten om dagen och nästan 550 liter vatten om året. Om alla svenskar skulle göra så skulle det innebära 492,5 miljoner liter vatten som vi skulle rädda varje år.

Så tvätta inte händerna under rinnande vatten nästa gång, jag gör det inte.

En annan idiotisk grej som gjorde mig irriterad häromdagen var när jag gick ner i tvättstugan för att tvätta några trasmattor som jag har på landet.
Det var strålande sol ute, minst 25 grader så jag tyckte tillfället var perfekt eftersom jag då kunde torka dem på balkongen.
I tvättstugan var dock alla torkskåp och torktumlare igång av folk som tvättade.

Låt mig upprepa att det var 25 grader varmt ute och vår sol, helt utan el skulle kunna löst detta mycket bättre utan att förstöra kläderna samtidigt.
Jag fattar mig inte på människor som använder torktumlare/skåp på sommaren. Det sköna med att tvätta på sommaren är ju att man tvättar och sedan hänger upp kläderna i solen och sedan hittar du på nått skoj i väntan på att de torkar.

Tummen ner för vatten och el slöseri när det finns bättre sätt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar inte tvätta händerna så ofta, vilket min lillebror påpekar att det är äckligt, så jag ska försöka tvätta de lite oftare men då självfallet miljövänligt! :)

Anonym sa...

Sen tycker jag det värsta är när de visar nyhetslinslag på TV hur vattetpriserna är si och så. Det "illustreras" alltid av att man vrider på kranen på full (!) sprut utan att någon kroppsdel eller annat som kan behövas ens tvättas det minsta. Vattnet går altså helt till spillo.

Jag får hoppas att det är samma videosnutt de använder. Men det visar ju hela svenska folket hur man kan slösa med vatten.

Du som är duktig på att skriva och vara engagererad Stephan kanske kan skriva till dem och påpeka detta.

Anonym sa...

Alla borde skaffa en torkställning istället för att använda torktumlare och torkskåp mitt i sommaren. Fast att hänga tvätten utomhus kan inte alla göra. Många är pollenallergiker och pollen fastnar i kläderna om man hänger tvätt ute och det ställer till besvär. Men jag håller med dig i stort om att det är onödigt med elslukande torkalternativ när det finns andra sätt.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stephan Bäckman sa...

Det är aldrig okej att tokspola vatten ur kranen. Grejjen är nämligen den att man förstör packningarna runt hon som gör att det sedan börjar läcka.

Jag är inte pollenallergiker så jag tänkte inte så långt. Dock borde man kunna ha kläderna framför fönstret i sommarvärmen?

Givetvis skall man inte bortsa tänderna under rinnande vatten, jag glömde faktiskt lägga till det. Tack Evelina.

Anonym sa...

jag har tagit tvätta-händerna-grejen till mig och tvättar numera aldrig händerna "omiljövänligt" ;D

Anonym sa...

Det går alldeles utmärkt att hänga kläderna på tork inomhus också - tar bara lite längre tid än ute i solen.
De senaste hyresvärdarna jag bott hos har utan protester snällt monterat upp torkställ över badkaret så att jag kan hänga min tork på tvätt där (två av de hade det dessutom som standard på sina lägenheter). Det går dessutom att hitta flera sorter som du bara fäller ut och ställer på golvet vid behov för en billig peng.