fredag 6 juni 2008

Dagens Nyheter skriver om bloggen!

Jag blev nyligen intervjuvad av Sveriges största morgontidning då jag skulle representera de strax under 80 procent av Sveriges befolkning som är rädda för klimathotet.

Det bästa med detta var att min blogg exponerades vilket ledde till nästan 500 sidvisningar på en och samma dag. ÄNTLIGEN! Hoppas några av dem kommer tillbaka regelbundet.

Nedan följer artikeln från Dagens Nyheter 5 juni i sin helhet.

"Det går på tok för sakta"

Ibland övermannas Stephan Bäckman av tvivel. För att mänskligheten verkligen ska klara klimatkrisen. För att vi ska lyckas minska våra utsläpp av växthusgaser tillräckligt snabbt.

- Det går på tok för sakta. Jag förstår inte hur en del människor bara kan sitta här i Sverige och tro att ingenting ska hända.

För egen del tvekar han inte ett ögonblick på att en stor global naturkatastrof väntar om vi inte ändrar vår livsstil och minskar vår energiförbrukning tillräckligt fort. Det har han gjort ända sedan han en septemberkväll för snart två år sedan gick ut från bion efter att ha sett Al Gores film "En obekväm sanning".
Redan nästa dag började han skriva sin klimatblogg på internet. Det gör han fortfarande. Minst två timmar per kväll sitter han där och filar på formuleringarna på http://www.ielftetimmen.blogspot.com/.

- Jag tror att Al Gores retorik var som klippt och skuren för mig. Det var som när man spelade knattefotboll och tränaren frågade: Ska vi klara det här? Och vi svarade: Det är klart vi ska!

Stephan Bäckman tog på sig utmaningen att drastiskt minska sin klimatpåverkan. Att försöka bli en del av lösningen, istället för en del av problemet.

- Jag har i och för sig aldrig varit någon storkonsument och eftersom jag vuxit upp under mycket fattiga förhållanden har jag aldrig ägnat mig åt slit-och-släng. Man kan säga att jag är sparsam av naturen.

På sin blogg ger Stephan Bäckman goda råd om vad man kan göra för att minska sin klimatpåverkan och delar ut beska stick mot dem som han tycker förtjänar det, till exempel företag som uppmuntrar till ännu mer koldioxidutsläpp.

Hittills har han totalt haft runt 5.000 besök på sin blogg.- Mitt mål är tusen besök i veckan. Då skulle jag verkligen kunna göra en skillnad. Företagen skulle akta sig för att hamna på min svarta lista.
Stephan Bäckman sticker inte under stol med att han strävar efter makt - makt att påverka debatten.

- Det är en häftigt känsla att få folk att reagera. Att få dem att inse att det är här vi har hamnat. Och att de ska få höra det från en liten kille från förorten.

I Stockholmsförorten Bagarmossen har han bott större delen av sitt 31-åriga liv.

I vintras blev han invald i bostadsrättsföreningens styrelse. Men det är inte månadsavgifter och trappstädning som är hans käpphästar.

- Nej, jag vill påverka föreningen att göra flera aktiva val för klimatet. Som att satsa på grön el, källsortering och kompost, berättar Stephan Bäckman.


Inga kommentarer: