måndag 26 maj 2008

Pittförlängare


I helgen när jag åkte till landet så kollade jag som vanligt min färddator för att se hur mycket bensin min bil drog. Det är 15 mil enkelresa och brukar alltid ta ca 2 timmar att köra. Precis som vanligt så låg bensinförbrukningen och pendlade mellan 0,5-0,55 liter milen.

30 mil med bil och att endast bränna 16 liter bensin tycker jag är ganska bra för en helt vanlig bensinbil.

Man har ju länge hört att bilmärket HUMMER slukar bensin men att de enligt sina egna annonser i tidningarna drar otroliga 1,87 liter milen kunde jag aldrig tro i min vildaste fantasi.

På samma antal mil där min bil drar 16 liter drar en Hummer 56 liter bensin. 40 liter mer. Som om inte det vore nog kostar det 540kr mer att köra en hummer jämfört med en vanlig bil.

Det finns ett utryck som heter pittförlängare när en man åker omkring i nått sånt här.

Snacka om att man måste ha en liten pitt om man kör omkring i en Hummer.

Tummen NER för HUMMER

Källa: Hummer annons i DN.

1 kommentar:

Mart sa...

alla stor-bilsägare av manligt kön skaffar just en stor bil för att de har liten kuk och behöver något annat att pilla med och skryta om.

Antingen liten kuk eller liten hjärna. Eller en finfin kombo!