fredag 30 maj 2008

108 vinkraftverk till havs

Häromdagen sa regeringen ok till att det skal byggas 108 vindkraftverk vid stora Middelgrund i södra Kattegatt. Den planerade årsproduktionen är tre terawatttimmar.

Vidkraftverken kommer att placeras tre mil utanför Hallandskusten i höjd med Halmstad. Förstå hur märkligt detta kommer se ut när man åker förbi med en båt där. Plötsligt står 108 propellrar mitt ute i havet. Dessa vindkraftverk kan dessutom bli hela 200 meter höga.

Denna vindkraftparkberäknas årligen producera dubbelt så mycket el som landets ALLA vinkraft verk gjorde 2007.

Jag säger tummen upp för energi som inte ger några utsläpp.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Blir illamående av att se en stor fet propeller stå och snurra ute i vårt fina landskap. Nej, usch, blä, fy säger jag åt sånt! Lagra energi i vätgas och ta ut el via bränsleceller det är det enda rätta tycker jag.

Anonym sa...

Det är en bit kvar till kärnkraften är ersatt då. Förra året producerades 70 ggr mer kärnkraftsel än Vindkraftsel. Man kan ju extrapolera den nya vindkraftsparken så får man en uppfattning om hur mycket natur man måste förstöra om man vill ersätta kärnkraft

Stephan Bäckman sa...

Nja, Här bör det nämnas att ungefär 45% av svensk el faktiskt kommer från vattenkraft.

Jag har dock glömt källan men jag har läst det nyligen.