lördag 26 april 2008

Tulpandagen i januari - idioti


Hejsan där,

Det är numer helt galet vad jag arbetar med filmen I ELFTE TIMMEN som äntligen får sin stora Sverige premiär på fredag. Ser såå mycket fram att den äntligen kan ses av folket snart.

Idag fick filmen sin nya hemsida. Kolla in den. Den är jag riktigt nöjd med: www.ielftetimmen.se
Vart direkt tvungen att byta skrivbordsbild på datorn till den ensamma isbjörnen som finns på sajten.

Idag är det tulpanens dag i Sverige. I mitten av januari. Vad är det egentligen för jädra skämt. På detta blir jag riktigt upprörd. Inget kan bli mer omiljövänligt idag än detta. 100.000 tals blommor fraktas hit med lastbilar och flyg enbart för att vi skall konsumera blommor i en tid då blomförsäljningen annars går dåligt.

Tulpanens Dag har sedan 11 år tillbaka blivit något av startskottet för den stora tulpanförsäljningen som pågår i Sverige fram till påsk.Vi köper 1 miljon tulpaner om dagen under perioden januari- påsk. De flesta av dessa tulpaner drivs också fram i Sverige. Lökarna kommer från Holland i augusti-september. De planteras i särskilda löklådor, placeras i en lökkyl för att vila där tills det är dags att driva dem i växthusen från januari månad.
I Sverige finns det ca 250 odlare som producerar 120 miljoner tulpaner under vårvintern.Hur miljövänligt låter detta?Jag är för blommor skall ni veta men blommor har jag på landet där de växer av sig själva varje år tack vare det solljus som kommer från solen idag och inte det solljus som är 100 miljoner år gammalt och går under namnet fosila bränslen.
jag brukar ibland skämta om att perenner är det vackraste blom ord jag vet för inget är så miljövänligt och ekonomiskt som blommor som kommer upp år efter år av sig själva och man behöver bara betala för dem en gång.
Så skippa de där tulpanerna under vinterhalvåret och plantera egna lökar när våren är här på riktigt.
Rösta med din plånbok!

PS. Kan ni föreställa er känslan i mitt hjärta när en rektor idag ringer mig och frågar om hon kan få köpa 470 biljetter till I ELFTE TIMMEN till sin skola eller en 49 årig man som vill fira sin 50 års dag med att bjuda alla 85 gäster på filmen. Man blir nästan tårögd av glädje men jädrigt STOLT över att jobba med denna film.

Sköt om er.
Stephan Bäckman

Inga kommentarer: