tisdag 26 oktober 2010

Jag har köpt en tjock TV för 1660 kr.


Det var länge sedan jag bloggade nu. Mycket länge sedan och på tok för länge sedan.

Jag kommer precis hem från en fika med vänner som också har fått barn det senaste året och vi var all rörande överens om att ”var har tiden tagit vägen, man hinner ju aldrig nått”. Mina dagar är sjukt inrutade i samma mönster numer.

Jag vaknar
Jag smyger iväg till jobbet och äter frukost på kontoret.
Efter jobbet åker jag hem, på sin höjd går jag halva vägen
Jag leker med min son medan sambon lagar mat.
Vi äter middag, helst samtidigt som vi ser Rapport på TV.
Jag leker med sonen i 20 minuter.
Vi nattar sonen
Vi tittar på någon TV serie på DVD.
Jag surfar en timme, svarar på mail och liknande
Jag läser 4 sidor i min bok
Jag sover.

Så ser dagarna ut, om och om igen.

Men nu skall jag komma igång med bloggandet igen, hoppas jag.

Till råka på allt har jag fått två nya intressen. Det ena kan du läsa om nedan och det andra kan du läsa om inom kort.

Ett av mina två nya intressen innebär en hel del shopping, Men inte vilken shopping som helst. Nejdå, Detta är klimatvänlig shopping.

Jag har skrivit många gånger om mitt älskade landställe. Faktum är att jag nog lägger mer pengar på sommarhuset än jag lägger på mitt hem i Stockholm plus mig själv under ett helt år. Jag älskar mitt sommarhus. Det är den bästa platsen på jorden. Väder är nästintill oviktigt, bara jag får vara där. Där sitter jag inte framför en dator, där får jag jobba med händerna, leka man, på gammalt vis.

Allt började men att jag började läsa tidningen GÅRD OCH TORP och nu är jag fast. Jag shoppar som en galning till mitt hus. Men allt är begagnat och i stort sett enbart från de fantastiska åren 1950-60.

Jag har blivit helt hooked på att försöka återskapa huset och dess inredning till hur det såg ut under husets stora glansdagar på 50 talet då familjer både där året om.
Jag har just lagt fyra år av mitt liv på att restarera fasaden och att måla om den. Huset målades senast för 27 år sedan så jag fick skrapa ner hela huset och göra om hela jobbet. Men när vi köpte huset 1972 så var det grönt. Men mormor valde att måla huset gult på 80 talet och jag gjorde detsamma 27 år senare. Kanske hade det varit vackrare att måla huset grönt igen. Jag vet inte… Allt jag vet är att jag inte tänker måla om det på länge nu.

Hur får jag då tag på alla mina gamla möbler. Jo jag har börjat springa på auktioner både i Sörmland och i Stockholm på jakt efter fina 50 tals möbler och prylar som luktar landet och inte Stockholms stela innerstad.
Allt började med att vi behövde nya byråer och det slog mig att jag under inga omständigheter ville ha IKEA möbler på landet. Jag ogillar verkligen de där sabla masonitskivorna till botten på lådorna. Hur ofta går de inte sönder?

En IKEA möbel är dessutom dyrare än en begagnad möbel från 50 talet som är så äkta det bara kan bli.

Det finaste jag lyckats ropa hem till landet är en TV från 1957 av märket Philips i ett skick som är nästan som ny samt att jag dessutom fick Bruksanvisningen och garantibevis på köpet. Där står det att Herr Ivar Bergström köpte denna TV den 3 Mars 1957. Jag bara älskar att titta på den.

Nedan ser du lite saker jag har köpt och vad de har kostat mig.

Att köpa begagnat är SÅ MYCKET MER miljövänligt än att köpa nytt. Dessutom är det SÅ MYCKET VACKRARE.


Ovan byrå i hela fina träskivor ropade jag hem för 800kr. Den är i toppenskick. Ovan ser du också en "Napoleon klocka" som jag ropade hem för 350 kr.


Ovan ser du en Blåsbälg som jag ropade hem för 100 kr. med den kan man få fart på nästan vilken ved som helst. Jag är så imponerad över hur bra denna fungerar. Med den slipper jag också alla kolbitar i spisen dagen efter, allt brinner upp till ren fin aska.


Kanske inte världens finaste fotogenlampa men jag hade lillasystern i samma serie så nu har jag båda två och eftersom huset är på två våningar har jag en på vardera våning. Pris 25 kr.

Sist men inte minst min älskade TV av märket Philips. Den blev min för 1660 kr. Se bara hur otroligt vacker den är. Skicket är nästan som ny. endast lite skav på fötterna.


Köper du begagnat och i sådant fall vad? Skriv ett inlägg och berätta.

6 kommentarer:

Christian sa...

Fungerar TV´n, eller är den bara vacker att titta på?
Har du någonsin besökt röda ladan? Där finns mycket att fynda, besöker den varje år vi är där nere.

Stephan Bäckman sa...

Jag har besökt Röda Ladan i många år men jag tror aldrig att jag har köpt något där.

Anonym sa...

Hej!
Kul att höra av dig igen. Mitt ärvda sommarhus byggdes på 50-talet och även jag försöker hitta 50-talsprylar dit :) Köper i övrigt mycket begagnat
/Ina i bagis

eco chic sa...

Jag har märkt flera bloggare som har tappat stinget, så du är inte ensam! Jag startade en ny blogg som även har ett forum: www.ecochiclifestyle.se! Vore kul om du blev medlem för nu är det bara tjejer där :) skriv i forumet sen och maila mig så får du en gratis shoppingkasse!

Titti sa...

Riktigt snygg teve. Jag och sambon köpte ett multimediacenter från 1950-talet för en femhundring för ett tag sedan. I riktigt bra skick. Min sambo har kontakt med en man i Tyskland som lagar gamla teveapparater och vi har köpt elektronikkomponenter för att kunna laga upp den. Vi hoppas snart att den ska gå att titta på. :-) Och så lyssna på gamla skivor.

Unknown sa...

Herregud vilken fin TV! Precis en sådan jag letat efter! Om du vill sälja den nån gång får du sååå gärna kontakta mig!